OVER DE SERIE LASSO
Cowboy & Cowgirl

COW-BOY MEETS GIRL

Welkom in de wetteloze wereld van snelle colts en priemende ogen. Van eenzame pistolero's, bloeddorstige indianen en onbetrouwbare Mexicanen. Een wereld van oneindige vlakten, woeste bergketens en afgelegen gehuchten, brandend in de zon. De wereld van het wilde westen heeft eigenlijk geen introductie nodig. Maar de serie Lasso wel. Want ondanks de aanwezigheid van alle bekende cliché's, is Lasso in de eerste plaats niet zozeer een westernserie, maar een romantiekreeks. Voor jongens dan.

Lasso is voor jongens van de jaren zestig wat de reeks Vicky dan voor de meisjes is. Aangeklede lovestory's waarin de hoofdpersoon heel wat moet doorstaan voordat op het laatste plaatje de ware is gevonden. Ondanks de grote hoeveelheid schurken, paarden, saloons en potjes poker is het meest voorkomende Lasso-thema de nobele held die een leuke vrouw in zijn armen sluit. Van de eerste honderd titels eindigen er zeker zestig met op de laatste pagina's een hoofdpersoon die een struise schone weet te strikken. De ultieme beloning, na gedane arbeid. Loon naar werken.

In het Wilde Westen van Lasso is die hoofdprijs per se niet beschikbaar voor pistolero's en avonturiers aan de verkeerde kant van de wet. Zij komen nooit aan de vrouw, of verliezen zelfs de mooie dames die ze in de loop van het verhaal aan hun zijde weten te krijgen. Misdaad loont niet. Bewandel het rechte pad. Doe goed. Lessen in moraal, zo zwart/wit als de 64 pagina's die elk avontuur lang is. Zo draait Lasso eigenlijk om die eeuwige worsteling van volwassen worden, om verleidingen, bedreigingen en woeste natuur te trotseren en de goede keuzes maken. Keuzes die je uiteindelijk voorspoed opleveren, geluk en het respect van een maatschappij waar geen korte routes naar een geslaagd leven op de wegwijzers staan.

de Ijzervreter

Dat Wilde Westen van de 19e eeuw is wel een bijzonder geschikte omgeving om zo'n odyssee te plaatsen. Het is een uitermate enerverend tijdperk met een turbulente geschiedenis die in de eerste helft van de vorige eeuw echt herontdekt werd, met een stortvloed aan films en romans als gevolg. Lasso liftte mee op die populariteit en sneed alle thema's aan die we in de eerste generatie western zien. De nadruk ligt daarin vooral op de frontier-romantiek, waarin Indianen voornamelijk woeste wilden zijn, en de vooruitgang vanzelfsprekend is. Slechts af en toe werpt een deeltje een blik op de duistere kanten van die explosieve groei. Opmerkelijk genoeg zijn dat vaak de min of meer historische verhalen die in de reeks zijn opgenomen. In maar liefst 54 nummers (meestal te herkennen aan de vage fotootjes op pagina 1) wordt het verhaal achter een legendarische figuur, of het ontstaan van een staat uit de doeken gedaan. Hoewel er losjes met de feiten wordt omgesprongen, geven deze titels vaak een genuanceerder beeld over die periode dan andere, die zich vrij strikt aan de cowboycliches houden. Zo lezen we in 'Onversaagd' (Lasso 48) over het onvermijdelijke einde van de Apache Kid, een jonge indiaan die tenonder gaat in de tijd waarin hij leeft. Hij krijgt niet eens een naam.

Maar dat soort geluiden zijn zeldzaam. Net als al die oude westerns worden de cliches tot op het bot uitgekauwd en herhaald. Op 'Dances with wolves' is het nog minstens 25 jaar wachten. Zelfs de spaghetti western is nog niet van invloed. Daarvoor moet de trouwe westernlezer jaren later een zijstapje maken naar 'De Vogelvrije', een sub-serie binnen Superstrip.

En zo schetst Lasso het achterhaalde beeld van een periode, waarin de oude wereld voorgoed veranderde en het nog jonge Amerika de contouren kreeg van de wereldmacht die ze daarna snel zou worden. Lasso deed dat met vorm en inhoud die goed aansloten bij de eigen tijd. Goedkoop zwart/wit drukwerk in pocketformaat, met alle stijlkenmerken van de oude western. Maar de tijden veranderden, en zowel vorm als inhoud bleken eind jaren zeventig niet meer levensvatbaar om de productie voort te zetten. En daarmee werd Lasso dan weer zelf geschiedenis.

GOEDKOOP DRUKWERK
De boekjes kostten weinig, en dat is ze aan te zien. Goedkoop papier, slordig gelijmd, het drukwerk binnenin is soms volledig dichtgelopen. Gemaakt als pulp, en snel tot pulp vervallen. Lasso's werden niet geproduceerd voor de eeuwigheid. Ze zijn geen geld waard geworden, en serieuze stripliefhebbers kijken erop neer. Op internet is er zo goed als niets over terug te vinden. De boekjes hebben de concurrentie met televisie, beter drukwerk (in kleur) en multimedia niet doorstaan. Nu is het hooguit nog nostalgie voor sommigen, lectuur van weleer.

JE HEBT LASSO EN LASSO
Zoals bij veel series van Uitgeverij Nooitgedacht het geval is, verschenen veel van de titels later nog eens, al dan niet onder de naam van Lasso. In deze sub-site gaat om de originele reeks, die zich vanaf nr 412 splitste in een Nooitgedacht en een Mondial reeks. Ook de herdrukken (met een andere nummering) onder de uitgeversnaam Euredit /Baldakijn zijn opgenomen. (voor een overzicht van Lasso reeksen, zie Trivia: "He! Mijn Lasso nummers kloppen niet").

WEET U IETS DAT WIJ NIET WETEN?
Weet u meer van deze uitgaven? Iets interessants ontdekt, zoals fouten, opmerkelijke zaken? Laat van u horen en stuur gerust een mailtje. Van de eerste titel van de serie (die de eerste nummers nog 'Rodeo' heet) is een herdruk in beperkte oplage verschenen.

de Ijzervreter

3Stuur mail aan Ben Kamphuis.